Hyundai i30 – historia modelu, dane techniczne, silniki

Kluczem do sukcesu na rynku europejskim jest posiadanie w swej gamie bardzo dobrego kompakta. Doskonale wie o tym Hyundai, który wraz z Kią zbudował swą pozycję oferując swój flagowy model właśnie w tej klasie. W wypadku Hyundaia tym samochodem jest model i30, który stanowi jedną z ciekawszych propozycji w tej klasie z racji na solidne silniki i dobre wykonanie.

Hyundai i30 – historia modelu

Hyundai i30 to auto bliźniacze do Kii Ceed, które powstało w 2007 roku. Wtedy obie te marki z Korei Południowej, które wchodzą w skład jednego koncernu chciałby zwiększyć swa prezencję na rynku europejskim. W tym celu do gry weszło europejskie studio projektowe mieszczące się w ojczyźnie Opla, czyli Russelsheim am Main, które stworzyło te oba samochody osobowe.

Model i30 to kompakt, który dostępny był jako hatchback lub kombi i jego premiera miała miejsce w 2007 roku. Większość części dzielona jest z Kią Ceed, lecz deska rozdzielcza jest wspólna dla i30 i sedana Elantra.

Dobrą opinię, którą posiadała pierwsza generacja Hyundai ugruntował wypuszczając na rynek jego drugą odsłonę w roku 2011. Znów samochód ten został zaprojektowany przez europejskie studio projektowe marki i zmienił się przede wszystkim design w myśl nowego języka projektowego, według którego Hyundai tworzył swe auta osobowe. Ma on nazwę Fluidic Sculpture i w zgodzie z nim powstały praktycznie wszystkie auta w drugiej dekadzie XXI wieku.

Najnowszy Hyundai i30 pochodzi z roku 2016. Jego projektantem stał się Peter Schreyer, który wcześniej pracował tylko nad autami Kii. Nowy Hyundai wyróżnia się sporym grillem z przodu i charakterystycznymi reflektorami. Auto ponadto ma dość wysoką linię dachu i foremną sylwetkę. Jednym z czynników, który wpłynął na popularność tego samochodu jest Hyundai i30 N.

Hyundai i30 N to sportowa wersja kompakta i samochód ten dostępny jest jako hatchback lub liftback. Auto to posiada specjalnie przygotowaną jednostkę napędową o mocy 250 lub 275 KM, a także nowe zderzaki, sportowe zawieszenie, dyfuzor czy też podwójne końcówki zmodyfikowanego wydechu, który brzmi bardzo dobrze.

Hyundai i30 – dane techniczne

Hyundai i30 w wersji hatchback jest długi na 4340 milimetrów, a jego rozstaw osi to 2650 milimetrów. Szerokość wynosi 1795 milimetrów, a wysokość sięga 1455 milimetrów. Masa własna to z kolei od 1176 do 1282 kilogramów.

Hyundai i30 – gama silnikowa

Hyundai i30 oferuje niezły wybór benzynowych jednostek napędowych. Podstawowy silnik to jednostka 1.5 DPI, która dzięki temu, że jest oparta na wtrysku wielopunktowym, a nie bezpośrednim może też współpracować z instalacją gazową. Silnik ten generuje 110 KM i 144 Nm. Mocniejsza jest jednostka 1.0 T-GDI, która korzysta już z wtrysku bezpośredniego i ma 120 koni mechanicznych oraz 172 niutonometry maksymalnego momentu obrotowego. Hyundaia i30 spotkamy też z jednostką typu MHEV, czyli z tak zwaną miękką hybrydą. Jest to jednostka 1.5 T-GDI 48V generująca 160 koni mechanicznych oraz 253 niutonometry maksymalnego momentu obrotowego.

5/5 - (1 vote)