Hyundai i30 – wymiary, silniki, ceny

Osiągnięcie sukcesu na europejskim rynku bez posiadania w gamie modelowej klasycznego, kompaktowego hatchbacka to zadanie niesamowicie trudne, o czym przekonał się Hyundai. Z tego powodu od 2007 roku bardzo ważną część oferty tej marki stanowi Hyundai i30, czyli kompakt, który przez te lata uzbierał naprawdę spore grono zwolenników. Jakie są jego wymiary, silniki oraz ceny?

Hyundai i30 – historia modelu

Hyundai, czyli marka z Korei Południowej bardzo długo nie posiadał w swojej ofercie typowego kompaktowego hatchbacka. Ostatnim takim modelem był bowiem Hyundai Pony, którego wycofano w roku 1995, a klienci marki szukając kompakta mogli co najwyżej postawić na Hyunadia Elantra, czyli liftbacka.

To zmieniło się w 2007 roku. Pierwsze wzmianki o takim aucie pojawiły się w 2006 roku, gdyż jesienią marka pokazała auto Hyundai Arnejs Concept. Auto ostatecznie zostało nazwane i30, gdyż marka zdecydowała się na zmianę polityki nazewniczej, w myśl której auta miały być określane literką i oraz numerem porządkowym. Hyundai i30 od samego początku aż do dziś jest oczywiście bliźniakiem Kii Ceed.

Początkowo Hyundai model i30 oferował tylko jako hatchbacka. Bardzo szybko, bo w kwietniu 2008 roku poszerzono jednak gamę nadwozi o 5-drzwiowe kombi. To, co sprawiło, że model i30 mógł odnieść sukces to fakt, że został on zaprojektowany z myślą o rynku europejskim przez studio Hyundaia mieszczące się w Niemczech.

W 2011 roku przedstawiony został następca, czyli Hyundai i30 drugiej generacji. Zmieniło się dość sporo, gdyż przede wszystkim wprowadzono nowy język stylistyczny określany wtedy jako Fluidic Sculpture. Marka korzystała z niego przez większość drugiej dekady XXI wieku. Ponadto samochód ponownie zaprojektowano w Niemczech.

W tej generacji gama nadwoziowa została wzbogacona o nową wersję. Pojawił się bowiem Hyundai i30 Coupe, który jednak z coupé miał wspólną jedynie ilość drzwi. W rzeczywistości był to po prostu 3-drzwiowy hatchback. Jego debiut miał miejsce rok po prezentacji, czyli we wrześniu 2012 roku. Dwa lata później przeprowadzono z kolei pierwszy facelifting.

Od 2016 roku do dziś obecna jest trzecia generacja hatchbacka. Jest ona już dość wiekowa, lecz przyszłość tego modelu jest dość niepewna. Najprawdopodobniej Hyundai i30 zostanie wyparty przez SUVy. Nie jest to jednak pewne. Z okazji premiery trzeciej generacji Hyundai zmienił gamę nadwoziową. Z oferty zniknął bowiem 3-drzwiowy hatchback. Zamiast niego pojawił się 5-drzwiowy liftback. Zmienił się także projektant. Stał się nim Peter Schreyer, który w poprzednich latach zaprojektował większość aut Kii.

Hyundai i30 – wymiary

Wymiary Hyundaia i30 są typowe dla samochód należących do segmentu kompaktowego. Długość nadwozia to więc 4340 mm, szerokość wynosi 1795 mm, a wysokość to 1455 mm. Rozstaw osi mierzy z kolei 2650 mm. Powyższe dane dotyczą hatchbacka. Kombi jest bowiem długie na 4585 mm i wysokie na 1475 mm. Fastback z kolei mierzy 4455 mm, a wysokość sięga 1425 mm. Pojemność bagażnika to 395 l w hatchbacku, 450 l w fastbacku, a w kombi wynosi ona aż 602 litry.

Hyundai i30 – silniki

Normy emisji spalin sprawiły, że dziś Hyundai i30 dostępny jest tylko z silnikami benzynowymi. Podstawowy i tańszy wybór to jednostka 1.0 T-GDI. Jest to mały, turbodoładowany silnik o mocy 120 KM, którego moment obrotowy wynosi 172 niutonometrów. Dostępny jest ze skrzynią 6-biegową lub automatem 7-stopniowym DCT.

Mocniejsza jest jednostka typu MHEV 1.5 T-GDI 48V. Jej moc wynosi bowiem 160 koni mechanicznych. Moment obrotowy również jest znacznie wyższy i wynosi 253 niutonometry. Ta jednostka ma dostępne te same skrzynie biegów, co słabsza. Oferuje jednak nieco niższe spalanie od silnika 1.0 T-GDI.

Hyundai i30 – ceny

Hyundai za swojego kompakta oczekuje co najmniej 85 500 złotych. Zakup lepszego silnika to już dodatkowy wydatek rzędu niecałych 10 tysięcy. Wybór skrzyni automatycznej z kolei kosztuje około 7 tysięcy. Najdroższa jest wersja Executive. Za nią należy zapłacić co najmniej 134 900 zł, gdy wybierzemy manuala, lub minimum 144 500 złotych w wersji z automatyczną skrzynią.

Oceń!